Wykorzystanie sportu w edukacji włączającej - międzynarodowe szkolenie w Ankarze

W dniach 6–10 grudnia w stolicy Turcji odbyło się międzynarodowe szkolenie nauczycieli Publicznej Szkoły Podstawowej nr 4 w Pułtusku, partnerów Genc Girisim z Turcji (Ankara), Asociatia Edulifelong z Rumunii oraz Sayeg Derneği z Turcji (Stambuł) w ramach Projektu "Far Beyond the Barriers", finansowanego ze środków Unii Europejskiej pozyskanych z Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie w ramach Programu Erasmus+ KA220 pod nazwą "Wykorzystanie sportu jako narzędzia w edukacji włączającej". Gospodarzem tego wydarzenia było stowarzyszenie Young Initiative Education, Youth and Sports Club Association-GENÇ Girişim z Ankary, wspierane przez wolontariuszy z Niemiec, Włoch, Francji i Polski.

Głównym celem szkolenia było podniesienie świadomości roli sportu w edukacji włączającej, podkreślenie korzyści z regularnej aktywności fizycznej oraz uwydatnienie kluczowej roli, jaką sport odgrywa w integracji społecznej, kształtowaniu osobowości oraz rozwijaniu umiejętności społecznych.

Spotkanie rozpoczęło się od powitania uczestników, aktywności typu warm-up i przedstawienia programu szkolenia. Pierwszego dnia uczestnicy skoncentrowali się na zaletach uprawiania sportu dla zdrowia, rekreacji, korzyści społecznych i rywalizacji. W ramach warsztatów "Become a Multi Skills Coach" (“Zostań trenerem wieloumiejętnościowym”) uczestnicy brali udział w praktycznych aktywnościach, obejmujących gry integracyjne i wymagające ćwiczenia zespołowe z wykorzystaniem kija helowego. Te doświadczenia umożliwiły uczestnikom zrozumienie roli pracy zespołowej, komunikacji, rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji w kontekście sportu.

Kolejny dzień szkolenia rozpoczęły warsztaty pt. “ Sport dla integracji społecznej” oraz prezentacja zdrowotnych korzyści psychicznych sportu dla dzieci i dorosłych.  Kreatywne ćwiczenie, w którym grupy projektowe opisywały sport jednym słowem, ukazało niezwykły wpływ sportu na nasze życie i społeczności. Kolejnym punktem programu była wizyta w lokalnej szkole podstawowej, gdzie uczestnicy mogli zaobserwować pozytywny wpływ aktywności sportowej na edukację włączającą.

Trzeci dzień skupił się na intensywnej nauce i współpracy w sercu Ankary, obejmując warsztaty budowania umiejętności przywódczych, ankietowanie przechodniów na temat zainteresowań sportowych oraz udział w zajęciach sportowych z instruktorem, takich jak nauka gry w tenisa ziemnego. Uczestnicy osobiście doświadczyli korzyści i roli sportu w integracji grupy, przełamywaniu barier oraz kształtowaniu umiejętności społecznych.

Czwarty dzień skoncentrował się na inkluzji sportowej i świadomości niepełnosprawności, dostarczając cennych narzędzi do budowy bardziej inkluzyjnej społeczności. Aktywizujące ćwiczenie "Znajdź Swoich Rówieśników" łączyła osoby o podobnych poglądach, tworząc społeczność pasjonatów inkluzywności i sportu. Dzień zakończył się eksploracją bogatej historii i kultury Ankary, od majestatycznego mauzoleum Anıtkabir, poprzez historyczny Zamek Ankary, po fascynujące Muzeum Cywilizacji Anatolijskiej.

Ostatni dzień był poświęcony dyskusji na temat dziesięciu korzyści płynących ze sportu dla wszystkich grup wiekowych. Refleksje nad warsztatami i podsumowanie całego szkolenia zwieńczyło wręczenie certyfikatów uczestnikom. Cykl merytorycznych warsztatów oraz aktywne uczestnictwo w przygotowanych aktywnościach ukazały nam, jak potężnym narzędziem jest sport, który nie tylko promuje zdrowie fizyczne, ale także wspiera rozwój społeczny, emocjonalny i poznawczy oraz odgrywa kluczową rolę w tworzeniu inkluzywnego i wspierającego środowiska.

 

Far Beyond the Barriers na Piątym Międzynarodowym Forum Innowacji Pedagogicznych!!!


Z radością informujemy, że w dniu 15.11.2023r nasz projekt miał swój wkład w przebieg Piątego Międzynarodowego Forum Innowacji Pedagogicznych. Dzięki niesamowitemu wsparciu naszych prelegentów przełamujemy bariery w edukacji włączającej i wspieramy innowacje pedagogiczne. Iohana Cristina Udrescu z instytucji partnerskiej Associata Edulifelong projektu Far beyond the Barriers zaprezentowała temat dotyczący wzmocnienia edukacji włączającej poprzez STEAM, gry i grywalizację, kreatywną dramę i sport. Pani Agata Drzazgowska psycholog szkolny merytorycznie przybliżyła temat dramy jako metody pracy w edukacji włączającej.
Oto krótki przegląd programu forum:
Sesja plenarna: "Rola równowagi w osiąganiu dobrego samopoczucia".
Warsztaty tematyczne: "Uwaga, energia i czas jako zasoby własne nauczyciela" oraz "10 zasad efektywnej pracy" i "Budowanie edukacyjnej społeczności uczącej się".
Prezentacje innowacyjnych praktyk: "Wymiana innowacyjnych działań związanych z dobrostanem szkoły i klasami integracyjnymi".
Ceremonia wręczenia nagród: Zwycięzcy konkursu Innowacyjna Szkoła i Innowacyjny Nauczyciel.
To niesamowite wydarzenie odbyło się stacjonarnie zarówno dla uczestników z Polski, jak i online, włączając międzynarodowych przedstawicieli różnych środowisk edukacyjnych. Specjalne podziękowania dla Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli za zorganizowanie tego wydarzenia!

Szóste spotkanie online Partnerów projektu FBB

 

Szóste spotkanie online Partnerów projektu FBB za nami!
Dnia 18.10.2023r. odbyło się kolejne spotkanie na którym podsumowaliśmy szkolenie w Polsce na temat wykorzystania dramy jako narzędzia integracji w klasie. Kolejnym tematem dyskusji był przegląd działań podjętych w ramach prac nad "Przewodnikiem dla tworzenia klasy włączającej". Z radością informujemy, że finalizujemy działania związane z ukończeniem Przewodnika. Asociatia Edulifelong nadzoruje testowanie funkcjonalność technologiczną kursu e-learningowego "Przełamywanie barier w edukacji włączającej". Ponadto warto wspomnieć, że następne szkolenie, koncentrujące się na "Wykorzystaniu sportu jako narzędzia integracji", zostanie zorganizowane w Ankarze przez Young Initiative Education, Youth and Sports Club Association-GENÇ Girişim.
Spotkanie zakończyło się inspirującą wymianą spostrzeżeń i pomysłów na temat kampanii Social Act prowadzonej przez Genç Girişim oraz obchodami Dni Erasmusa. Wszyscy partnerzy są entuzjastycznie nastawieni do zmiany podejścia do edukacji włączającej!!!

”Wykorzystanie dramy jako narzędzia w edukacji włączającej” - Trzecie Szkolenie projektowe

Trzecie spotkanie szkoleniowe w ramach  projektu Far Beyond The Barriers rozpoczęło się 06.09.2023r. Gospodarzem tego wydarzenia była Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 z Pułtuska. Głównym celem szkolenia pt: "Wykorzystanie dramy jako narzędzia w edukacji włączającej" było wprowadzenie koncepcji dramy w klasie. Spotkanie rozpoczęło się  od powitania uczestników, aktywności typu warm up i przedstawienia programu szkolenia. Kolejną częścią programu było pokazanie najlepszych praktyk wykorzystujących dramę w szkołach partnerskich. Dzieliliśmy się również pomysłami żeby dowiedzieć się  w jaki sposób drama może być wykorzystywana w klasie i jakie działania należy podjąć w edukacji włączającej.  W tę merytoryczną podróż zabrała nas nasza niesamowita trenerka Anna Kubecka Musielak, która poprowadziła warsztaty: "Drama - trochę teorii i dużo praktyki" oraz "Zabawy i gry dramowe w klasach początkowych". Ponadto psycholog szkolny Agata Drzazgowska przeprowadziła warsztaty na temat wykorzystania dramy w klasie, a zwłaszcza w edukacji włączającej.

Kolejny dzień szkolenia minął również pod hasłem merytorycznych warsztatów: "Drama i uczniowie ze specjalnymi potrzebami", "Dramatyzacja lekcji: wykorzystanie lalek, masek i rekwizytów" oraz "Opowiadanie historii i książki z obrazkami", które również poprowadziła Anna Musielak-Kubecka. Jesteśmy bardzo wdzięczni za cenne warsztaty, które pomogły nam w pełni zrozumieć istotną rolę wykorzystania dramy. Ponadto w programie dnia  był rejs gondolą po rzece Narew oraz kolacja zorganizowana przez szkołę goszczącą.

Trzeci dzień szkolenia rozpoczął się od bardzo ciepłego powitania uczestników przez Burmistrza Miasta Pułtusk. Następnie w  Publicznej Szkole Podstawowej nr 4, odbyły się warsztaty „Drama i maski” przeprowadzone przez koordynator projektu Monikę Jaworską. Z ogromną przyjemnością obejrzano przedstawienie pt: "Mały Książę" przygotowane przez uczniów SP 4.

Kolejny, intensywny dzień szkolenia rozpoczął się od warsztatów: "Poczuj jak być aktorem/aktorką”. Uczestniczy szkolenia kontynuowali swoją podróż edukacyjną podziwiając uroki Torunia.

Ostatniego dnia szkolenia uczestnicy otwarcie dzielili się spostrzeżenia na temat tego, jak drama może być potężnym narzędziem w edukacji włączającej.  Ponadto dyskutowano na temat tworzenia bezpiecznych przestrzeni dramowych w klasie, w których każdy uczeń czuje się doceniany i wspierany.

Ceremonia wręczenia certyfikatów zakończyła pięciodniowe szkolenie. Zdobyta wiedza pozwoli nauczycielom  na tworzenie bardziej integracyjnego i kreatywnego świata edukacji.  

Odkrywanie gier i inteligencji emocjonalnej. Podróż w świat relacji i empatii.

 

Cieszymy się, że możemy podzielić się niesamowitymi doświadczeniami z drugiego działania w zakresie uczenia się, nauczania i szkolenia (LTTA) w ramach projektu "Far Beyond the Barriers". Tym razem partnerzy projektu z Polski, Turcji i Rumunii mieli okazję spotkać się na szkoleniu w pięknym mieście Targu Jiu w Rumunii.

Szkolenie zatytułowane "Wykorzystanie gier do zwiększenia inteligencji emocjonalnej i empatii w klasie" rozpoczęło się od ćwiczeń aktywujących grupę. Działania te nie tylko przełamały lody wśród uczestników, ale także wzmocniły ich więzi. Podczas warsztatu "Akceptacja emocji" podkreślono istotną rolę nauczycieli w projektowaniu aktywnych metod uczenia się i wspólnych działań. Przeanalizowaliśmy różne podejścia oparte na grach, w tym odgrywanie ról, symulacje oraz różne gry planszowe. Strategie te nie tylko sprawiają, że nauka jest zabawna i wciągająca, ale także stanowi podstawę do rozwijania inteligencji emocjonalnej i empatii wśród uczniów.

Spotkanie online w ramach projektu #ErasmusPlus „Far Beyond The Barriers”

13 stycznia odbyło się spotkanie online w ramach projektu #ErasmusPlus „Far Beyond The Barriers” z naszymi partnerami: Asociatia Edulifelong z Rumunii oraz Turcji Sayeg Derneği wraz z Young Initiative Education, Youth and Sports Club Association-GENÇ Girişim z Turcji.

Wspólnie omówiliśmy postępy prac w zakresie rezultatów projektu: R1 Przewodnika w zakresie rozwoju edukacji włączającej i R2 Kursu online: Przełamywanie barier w edukacji włączającej. Podczas spotkania omówiliśmy następujące działania:

  • R1/A1 Analizę obecnej sytuacji w zakresie najlepszych praktyk w nauczaniu uczniów z trudnościami w uczeniu się
  • R1-A2 Opracowania wspólnego szablonu i stworzenia rozdziałów przewodnika.
  • R2-A2.2.1 Pierwszy rozdział pt: „O edukacji włączającej”

Więcej informacji o projekcie można przeczytać na stronie projektu https://www.farbeyondthebarriers.com

Kolejne spotkanie online Far Beyond The Barriers

Kolejne produktywne spotkanie online z naszymi partnerami w ramach projektu Erasmus+ Far Beyond The Barriers odbyło się 18 października. Omówiliśmy postępy dotyczące początkowych działań w ramach rezultatów pracy intelektualnej, badań na temat najlepszych praktyk w uczeniu dzieci z dysfunkcjami oraz wyznaczyliśmy kolejne zadania.

Zaplanowano również seminaria upowszechniające w oparciu o szkolenie C1 oraz digitalizację treści C1 w celu stworzenia drugiego modułu rezultatu projektu R2.

Jesteśmy bardzo podekscytowani ponieważ nasz projekt został zaproszony przez Scientix EU na seminarium na temat włączającej edukacji oraz podejścia do STEAM.

Warto wspomnieć, że Europejska Sieć Szkolna (European Schoolnet), realizująca projekt Scientix, to konsorcjum 31 ministerstw edukacji z krajów europejskich. Jest kluczową organizacją w napędzaniu innowacyjnego nauczania i uczenia się oraz w propagowaniu i rozwijaniu europejskiej współpracy szkół i nauczycieli.

Jest to dla nas zaszczyt tworzyć przydatne narzędzia dla europejskiej społeczności edukacyjnej!! O naszym projekcie, który jest częścią Scientix, można przeczytać tutaj. 

Drugi projekt ERASMUSA w Czwórce

Rozpoczęliśmy dzisiaj pierwsze spotkanie robocze drugiego projektu „Far beyond the barriers” („Daleko poza barierami”).
Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej pozyskanych przez szkołę z Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji w ramach programu ERASMUS+.
Przedstawicieli szkół współpracujących z Istambułu w Turcji, Ankary w Turcji, Târgu Jiu w Rumunii i Publicznej Szkoły Podstawowej nr 4 w Pułtusku w imieniu Burmistrza Miasta Pułtusk Wojciecha Gregorczyka przyjęła Sekretarz Miasta Pani Patrycja Kazimierczak.
Pani Sekretarz, po krótkim rysie historycznym naszego miasta życzyła udanego i owocnego pobytu.
Zostały również podpisane umowy partnerskie pomiędzy Publiczną Szkołą Podstawową nr 4 w Pułtusku - koordynatorem projektu a szkołami partnerskimi.
Podczas spotkania roboczego ustalone zostaną kierunki i zasady współpracy oraz zakres szkoleń i zadań projektowych dla każdego partnera, a także szczegółowy harmonogram działań.

Pierwsze spotkanie

Pierwsze spotkanie online Grupy Projektowej Projektu Erasmus + KA220 (Far beyond the barriers- daleko poza granicami).

 W piątek 13 maja 2022 o godz. 19.00 odbyło się pierwsze spotkanie online wszystkich partnerów. Gospodarzem spotkania była Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 z klasami sportowymi Ireny Szewińskiej w Pułtusku, która jest koordynatorem projektu.

 Podczas spotkania partnerzy  przedstawili swoje instytucje. Omówiono założenia projektowe , jego rezultaty oraz podstawowe kwestie związane z działaniami promującymi projekt,  planowaniem i dokumentacją.Uzgodniono ponadto, że pierwsze spotkanie miedzynarodowe partnerów odbędzie się w dniach 4-5 lipca 2022 r w Polsce.